Polarisasi Pendidikan Islam Masa Daulah Umayyah

Fahruddin, Zuhri (2023) Polarisasi Pendidikan Islam Masa Daulah Umayyah.

[img] Text
POLARISASI PENDIDIKAN ISLAM MASA DAULAH UMAYYAH.pdf

Download (628kB)

Abstract

Abstrak Pendidikan Islam pada masa Daulah Umayyah hakekatnya sangat berkaitan dengan sejarah Islam. Periodesasi Pendidikan Islam pada masa Daulah Umayyah selalu selaras dengan periodesasi sejarah Islam itu sendiri. Oleh sebab itu, tulisan ini berusaha menguraikan secara global tentang aktualisasi lembaga pendidikan Islam masa Daulah Umayyah melalui tiga rumusan masalah yaitu: pola-pola pendidikan pada masa Daulah Umayyah; tokoh-tokoh pendidikan pada masa itu, dan bentuk lembaga pendidikan pada masa itu dengan menggunakan pendekatan sejarah. Hasil dari ketiga rumusan tersebut menunjukkan bahwa Pola Pendidikan pada masa ini adalah menggunakan sistem desentrasi. Beberapa tokoh ulama-ulama termasyhur yang mewakili kota-kota Islam pada masa itu antara lain : Abdullah bin Umar di Makah, Abdullah bin Mas’ud di Kufah, Abdullah bin Abbas di Makah, dan Abdullah bin ‘Amr bin ‘Ash di Mesir. Madrasah atau lembaga pendidikan yang telah dibangun pada masa itu adalah Madrasah Makah, Madrasah Madinah, Madrasah Bashrah, Madrasah Kufah, Madrasah Damsyik (Damaskus), dan Madrasah Fustat di Mesir.

Item Type: Article
Subjects: Agama > Pendidikan dan pemikiran Islam
Depositing User: Unnamed user with email bimoharyosetyoko@iainsalatiga.ac.id
Date Deposited: 09 Jun 2023 01:55
Last Modified: 09 Jun 2023 01:55
URI: http://e-repository.perpus.uinsalatiga.ac.id/id/eprint/17041

Actions (login required)

View Item View Item